هر آنچه باید درباره کمپرسور بدانید!
نوشته شده توسط : ARMICO

کمپرسور یکی از وسایل مکانیکی است که گازها را متراکم کرده و حجم آنها را کاهش می دهد و باعث افزایش فشار در آنها می شود. در ادامه به معرفی و بررسی این دستگاه، مکانیزم و کاربردهای مختلف آن می پردازیم.

امروزه کمپرسورها در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این دستگاه با ایجاد نیروی مکش مورد نیاز، گاز را به داخل کندانسور حرکت می دهد تا گاز را از سمت اپراتور مکیده و سپس متراکم کند.

کاربرد کمپرسور

حجم گاز فشرده شده توسط این دستگاه به جابجایی و حرکت رفت و برگشتی پیستون کمپرسور بستگی دارد. کمپرسور هوا نیز نوع خاصی از این دستگاه است و با کمک هوای فشرده کار می کند و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

این دستگاه در سال 1875 اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت. صرفه جویی در زمان و هزینه باعث شد، که تقاضا برای این دستگاه به سرعت افزایش یابد و منجر به توسعه صنایع مختلف شود.

در واقع کارکمپرسور مانند پمپ است اما کاربرد آن تفاوت دارد. این دو وسیله یعنی پمپ و کمپرسور فشار سیال را افزایش می دهند. امروزه شرکت های زیادی کمپرسور هوا را تولید و عرضه می کنند. در ابتدا برای ساخت این وسایل مکانیکی از چوب استفاده می شد اما در حال حاضر از تکنیک ها و مواد جدید و مدرن بسیاری برای ساخت آنها استفاده می شود.

کاربرد کمپرسور در معادن

با توجه به نکات ذکر شده با یک جمع بندی ساده به راحتی می توان فهمید که امروزه کمپرسورها نقش مهم و غیرقابل انکاری را در صنایع مختلف ایفا می کنند. با استفاده گسترده از دستگاه ها و سیستم های پنوماتیکی که با هوای فشرده کار می کنند، کمپرسورها به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت تبدیل شده اند.

کمپرسورهای معدنی که به آنها دستگاه های قابل حمل نیز گفته می شود، گروهی از کمپرسورها هستند که با موتورهای دیزلی کار می کنند.

این دستگاه ها در مکان هایی با شرایط سخت مشابه استخراج معادن استفاده می شوند. کمپرسورها و دستگاه های پنوماتیک تقریباً در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله مهمترین کاربردهای این دستگاه ها استفاده از آنها در ماشین آلات حفاری و تجهیزات معدن می باشد. در این دهه های اخیر استفاده از این مته ها در معادن تحول بزرگی در عملیات حفاری مدرن ایجاد کرده است. در مطلب زیر نمونه هایی از ماشین های حفاری هوا که از کمپرسور برای تامین گاز فشرده استفاده می کنند، آورده شده است:

دستگاه دریل واگن: این دکل حفاری ضربه ای شامل قسمت های مختلف زیرسازی، سکو، تابلوی کنترل، واحد قدرت، سیستم چرخشی یا سیستم دوره و تغذیه می باشد. این دستگاه در عملیات های مختلفی از جمله حفاری چاه معدن، راهسازی، سدسازی، زمین گرمایی، تونل سازی و ... کاربرد دارد.

دستگاه کرگیری: مغزه گیری عملیاتی است که برای نمونه برداری از سنگ و مطالعه لایه های مختلف زمین انجام می شود. با کمک دستگاه های حفاری پنوماتیک می توان از وجود یا عدم وجود شکستگی های طبیعی در لایه های سنگ، میزان نفوذپذیری سنگ، میزان تخلخل و نفوذپذیری سنگ مخزن، عدم وجود نفت و گاز مطلع شد.

کلام آخر

گروه صنعتی و معدنی آرمیکو https://armico.ir/ در سه زمینه، تولید ماشین آلات حفاری، تولید تجهیزات حفاری و ارائه خدمات حفاری فعالیت می نماید. این مجموعه با نزدیک به 20 سال سابقه در زمینه ساخت و تولید انواع ماشین آلات حفاری و تجهیزات مورد مصرف آن، یکی از فعال ترین تولید کنندگان در صنعت خود به شمار میرود. در کنار بخش تولید، این مجموعه توانسته است امور خدماتی حفاری را در برنامه کاری خود قرار داده و به موفقیت هایی نیز در این زمینه دست یابد.





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: